top of page
  • Skribentens bildEvalena Ramberg

Alicante & Torrevieja

Uppdaterat: 6 apr. 2022

Då blir detta den första resebloggen som kommer att följas av många flera. Jag har funderat lite hur jag vill utforma mina resebloggar. Jag vill inspirera, dela med mig av tips. Däremot vill jag inte att den ska bli som en fakta blogg utan mer personlig liksom. Jaja, nu får jag sluta fundera och bara skriva, så blir det vad det blir.

Denna resa är en sonderings resa. Vi, jag och maken plus min son med respektive, vill utforska olika delar av Spanien för att titta en stad/samhälle som motsvarar våra förväntningar för att så småningom finna och köpa ett semesterboende tillsammans.

Resan startade på Växjö flygplats en torsdag kväll. Vi anlände hotell Estudiotel Alicante långt efter midnatt. Vi var så där lagom möra som man kan vara efter att man suttit still i flera timmar på ett Ryanair plan. Det var mörkt när vi kom fram och vi fick ett rum på första vårningen i ett 30 vånings hus. Utsikten bestod av ett parkeringshus upptäckte vi på morgonen. Vaknade på morgonen av allt oväsen på gatan. Kändes som vi befann oss på en byggarbetsplats med cementblandarbil och containrar där de slängde brädor i. Smällandet lät som det i alla fall. Nu var ju hotellet enbart en sovplats och inte resans mål.

Efter frukost tog vi oss en liten promenad i området innan vi checkade ut för att ta bussen till Torrevieja. Att åka kollektivt i Spanien är både billig, smidigt och praktiskt. Resan tog 1 timme och 20 minuter och kostade 4,60 Euro. Resan i sig är ju också en sightseeing tur. Vi åkte genom bland annat Santa Pola och La Marina. Jag tyckte om det jag såg av La Marina. Staden kändes som en blandning av Cisterna di Latina i Italien och Cala Major på Mallorca. Nära en storstad men ändå att det finns ett utbud av restauranger och affärer, så att man kan tillbringa dagar på stället.

I Torrevieja checkade vi in på ett sött litet hotell, Hotel Cano . Det låg väldigt nära både busshållplatsen och strandpromenaden. Stenhårda sängar och gammeldagsmöbler förutom frukostrummet på bild här nedan. För 40 Euro/dubbelrum så får man inte ha för höga krav. Det var rent och fräscht och personalen var vänliga. För 5 Euro fick man frukost som bestod av en ciabatta med ost och skinka, en massa sötsaker såsom muffins, sockerkaka och kakor. Drycken var ett glas juice och ett fantastiskt gott kaffe och påtår ingick :)

Torrevieja var inget som någon i vårt sällskap föll för. Då tyckte vi nog bättre om Alicante. Vädret var dock underbart när vi var där. 16 grader och i solen flera grader mer.

Det var också några som var tuffa nog att bada något som jag aldrig hade gjort. Väntar nog till havet är minst 22 grader varmt. Dagen spenderades vid strandpromenaden där vi åt både lunch på dagen och middag till kvällen. Dock var inget av dem värda att skriva hem om men det var ok.

När vi vaknade upp på lördagsmorgonen så var vi rätt klara med Torrevieja. Det fanns säkert mycket mer att se och uppleva men vi hade inte så många dagar på oss och vi ville även utforska Alicante, så vi checkade ut och tog bussen tillbaka till Alicante.

När vi anlände hotel Estudiotel Alicante igen så bad vi om ett rum högre upp för att komma från oljudet från gatan. Vi fick 5:e våningen de övriga 25 våningarna var lägenheter. Vi kom över bilgaraget och om jag hängde ut över räcket så kunde jag se Castillo de Santa Barbara på höjden långt där borta. Dit skulle vi bege oss sen.

Det blev några stopp på vägen till Slottet. Nere vid strandpromenaden så såg vi träd som hade fantastiska kronor och ett rotsystem utan dess like.

Här är en bild på Jennifer vid roten av ett sådant träd.

Strandpromenaden i Alicante var väldigt vacker.

Bränslepåfyllning, en pizzalunch på Pizze E Grill innan vi vandrade vidare mot slottet.

Castillo de Santa Barbara var dagen mål. Ett slott med anor från 1200-talet. Det ligger på ett berg, 167 meter över havet. Vill man, så går det bra att vandra på egenhand upp till toppen. Vi valde dock att använda oss av hissen som tog oss upp till den första nivån för att sen promenera den sista biten. Inträdet kostade 2,70 Euro/pers.

Det fanns mycket att se inne i Slottet. Vi hade dock bråttom ut för att se dem magnifika utsikten.

När vi var där upp så kunde man se hela viken där Alicante ligger. Ja, man kunde nästan se ända till Mariannelund :)

Bakom kullen fanns en massa hus. Bebyggelse som fortsatte ända ut till spetsen långt där borta.

Ni kan se husen på närmre håll bakom Jennifer på denna bild. Vi blev så nyfikna på vad som fanns där så till eftermiddagen så tog vi en taxi dit. Vi upptäckte rätt snart att det mest var bostäder. Inga restauranger direkt. Däremot var det en väldig fin sandstrand. Flera lekplatser och olika aktiviteter vid stranden. Vi var hungriga så vi promenerade till närmsta taxistation och tog en taxi tillbaka till centrala Alicante

Herr och fru Ramberg på toppen av Castillo de Santa Barbara.

Den sista kvällen i Spanien så käkade vi på Chef´s. Enligt vår servitör så ägdes stället av en svensk. De hade god mat. Gillar ni microbryggd öl så kan vi rekommendera dem. De gör sitt öl själva och det fanns 9 olika sorter att välja. Vi gillar ju veteöl så vi valde Flanders som var en ljus veteöl med mycket citrus smak. Påminde rätt mycket om Hoegaarden.

Sista natten sov jag som en stock efter två mindre bra nätter. Lite typiskt då man på morgonen väcktes av klockan eftersom det var hemfärd och tidigt flyg hem till Svealand igen.