top of page
  • Skribentens bildEvalena Ramberg

Dagarna går ihop

Dagarna går ihop lite för oss. Intensiva dagar och det känns som vi varit här längre än vad vi varit för man har hunnit med så mycket. Hunnit med...ja, men vi missade visserligen frukosten igår. Senaste dagarna hann nog i fatt oss och vi sov om stockar och vaknade inte förens 9:50. Kaffe var absolut det första som poppade upp i skalle på oss båda. Maken fick offra sig och kila ner och hämta en varsin kopp kaffe innan frukosten stängde vid 10:00.

Dag nummer 3, samma dag som Sverige mötte Tjeckien på kvällen, är lite suddig. Nu menar jag inte det bokstavligt. Men dagarna går i varandra, redigera bilder, skriva blogg, promenera i Tammerfors, äta lunch, middag och sen se till att vara på plats en god tid innan match för att paxa platsen. Gott var det i alla fall med ytterligare en seger för Sverige, 3-5 mot Tjeckien.

Dessa sena kvällsmatcher (20:20 lokal tid) gör att man kommer sent i säng. Innan man kommit till hotellet igen, laddat upp sista bilderna och varvat ner så är det långt efter midnatt. Så det är inte konstigt att man blir lite trött.

En del orkade inte ens hålla sig vakna hela matchen :)

Dag 3 försvann i rasande fart. Dag 4, alltså igår, var en spelfri dag för Sverige och vi hade planerat in en resa till Finlands huvudstad, Helsingfors. Träffa min kusin Minna och hennes Erkki. Dagen började som skrivet med att vi försov oss. Vi fick ta oss ner på stan och hitta ett fik. Av någon underlig anledning så hamnade vi på Jenna & Minnas Café på vår gata.

Jag skriver vår gata för det verkar vara denna gata vi hamnar på. Zarillo och Bianco är de två restauranger vi ätit på och nu Caféet mitt emot. Upptäckte, när jag tagit bilden ovan att här även finns Svenska Klubben. Ingen aning om vad det är, kanske får vi utforska det. Hur eller hur så har detta blivit "vår" gata.

Efter frukosten så knatade vi tillbaka till hotellet för att hämta bilen och åka till Helsingfors. På vägen passerade vi Rajala (en foto/kamera butik) Min gamla SD kort-läsare har givetvis klappat ihop och dagen innan fick jag lite panik över detta då jag inte hade med mig någon backup med mig.

När jag väl testade den nya Lexar så upptäckte jag, till min stora förtjusning, att den var fasiken så mycket snabbare på att ladda upp bilderna än min gamla Transcend. Jag har också lyckat med att tappa bort linsskyddet till mitt ena objektiv så det fick jag också köpa mig ett nytt. Detta är en butik som jag vill besöka igen. Det fanns så mycket bra ha saker och objektiv som fick mig att dregla. Så det kommer att blir fler besök dit om jag får bestämma.

Under bilfärden satt jag ock redigerade bilder från Sverige-Tjeckien matchen. Så resan gick väldigt fort. Min kusin Minna jobbade när vi kom fram så Erkki mötte upp oss och lotsade oss till en parkering där vi kunde ställa bilen under dagen. Erkki tog oss sedan på sightseeing i Helsingfors i sin nya taxibil. Vill ni ha en taxiresa utöver det vanliga när ni är i Helsingfors så ring Cabace OY.

Vi åkte bland annat förbi Helsingfors Olympia Arena. Arenan byggdes till OS i Helsingfors 1952 och har renoverats upp sedan dess.

Far min, Leo Honkala, tog OS-Brons för Finland i Brottning. Googlade pappa för att hitta en bild från den tiden. Denna bild fann jag på Idrottsmuseet Den gick att köpa. Jag har sett den tidigare i en idrottsbok, jag tror mamma har boken. Jätte roligt att ha som minne, så jag köpte denna bild. Det är en 70 år gammal bild, tänk vad tekniken ändrat vad gäller fotografering sen dess. Stilig han är där i kostym :)

Nåväl, nog om detta.

Jag fick fint sällskap när jag åkte med Cabace, Erkkis dotters lilla vovve som snällt satt i min famn under resan. Vi stannade till och tog en fika vid havskanten innan vi sen åkte för att hämta upp min kusin från jobbet.

Vi tog en sväng till dem, de som bor mitt i Helsingfors. Vi har bara varit på deras lantställe i Vierumäki tidigare. Middag på samma restaurang som vi tillsammans firade nyårsafton 2015 då JVM i ishockey gick i Helsingfors. Alltid lika trevligt att träffas. Denna gång tyckte jag dock det blev ett lite kort besök men det får vi ta igen i sommar.

Idag blir det shopping (om jag får som jag vill på Rajala) Ett besök på saluhallen blir det också. Fick ett tips från en gammal arbetskamrat som påstod att Tammerfors saluhall var Finland bästa :)

Vi hörs vad det lider/ Rambergarna